Hati Yang Hidup

~Fragmen cerpen hamba yang belum bertajuk. Sedang berjinak-jinak untuk menghasilkan cerpen dan novel. Masalahnya idea ada, tapi tak pandai nak tulis. Sama juga dengan penulisan ilmiah. Hmmm...sasaran hujung tahun ni, siap satu novel, boleh? Minta tunjuk ajar, siapa-siapa yang sudi.~


***
“Pernah kau dengar ungkapan yang mengatakan, bila kamu dicintai Yang Di langit, kamu akan dicintai semua yang dibumi?”

“Maksud kau?”

“Maksudnya, untuk menghidupkan hati, kau perlu kembali kepada Sang Pembuat Hati itu sendiri. Hati yang hidup adalah hati yang dekat dengan Penciptanya. Hati yang tunduk patuh pada segala titah-Nya. Bila hati sudah hidup, nah, ketika itulah, kau akan disayangi oleh segenap makhluk.”

“Bagaimana?”

“Hati itu kemudi kepada diri, kepada anggota. Kalau hati itu bersih, ia melahirkan sifat yang bersih pula, melahirkan sikap yang baik, akhlak yang terpuji, raut wajah yang jernih, tingkah yang sopan, senyum yang manis dan melahirkan tabiat yang tidak jelek. Ketika itulah kau akan terpandang. Ketika itulah kau akan digilai orang. Dan yang penting, ketika itulah kau akan hidup tenang. Kau faham tak ni?”

“Ya...”

“Makkah dibuka oleh hati-hati yang hidup. Palestin juga dibuka oleh hati-hati yang hidup, dan Konstantinople juga dibuka oleh askar yang hatinya hidup, dekat dengan Tuhan. Maka hati juga boleh dibuka dengan sebuah hati yang hidup.”

***

~hak cipta adalah terpelihara. Begitu juga dengan sajak-sajak hamba (yang tak menjadi itu)...sebab kemungkinan hamba akan hantar ke majalah tertentu lah. Kang tak pasal-pasal ada yang kena saman kang. Namun demikian, ambil dengan kreadit adalah dibenarkan...hehehe...(bajet penulis besar pula).~

No comments: