Kisah kasut

Tabiat kita adalah masuk rumah dengan memakai kasut. Tak mengapalah, sebab memang kita masuk rumah kita sendiri. Ikut suka kitalah nak masuk pakai kasut atau nak pakai apapun. Hak kita. Rumah kita.

Tapi, bila kita hendak tinggal dirumah orang, dan orang itu melarang kita daripada masuk ke rumahnya dengan memakai kasut, kita hendaklah membuka kasut. Ikut suka dialah, rumah dia kan. Kita hanya nak menumpang sahaja.

Eh, tak boleh, itu hak kita. Hak kita nak pakai kasut masuk ke dalam rumah. Tahulah hak, tapi sekarang ini, kita hendak menumpang di rumah dia, kenalah ambil hati dia. Hak kita tu, kita mintalah dengan cara yang elok. Mungkin dia tak bagi sebab dia tak faham, dia ingat kasut kita kotor. Terangkanlah kepada dia bahawa kasut kita tak kotor. Malah, banyak kebaikan kalau pakai kasut dalam rumah. Kalau benda itu betul baik, dia pasti akan terima.

"Ah, dah jenuh dah terang. Asyik cakap benda yang sama, terang benda yang sama, mereka tetap tak mahu terima juga."

Laa, kata dakwah ikut cara Nabi. Nabi mana pernah putus asa. Nabi juga asyik ulang perkara yang sama sahaja. Ulanglah sejuta kalipun, kalau kita yakin bahawa pakai kasut dalam rumah itu elok, banyak kebaikan, bermanfaat. Ulang, ulang, ulang. Masa makan cakap. Masa tengok tivi, cakap. Masa rehat, cakap. Masa main takraw, cakap. Cakap elok-elok, jangan sumpah-sumpah.

"Kalau kita pakai kasut dalam rumah, kita tak perlu tinggalkan kasut di luar. Bila kita tak tinggalkan kasut di luar, kasut kita memang tak ada harapan nak kena curi. Jadi, kita selamat, rumah kita selamat, kasut kita selamat. Kita tak perlu upah pengawal untuk jaga di pintu pagar untuk memeriksa setiap kasut orang yang keluar masuk."

"Bila kita pakai kasut dalam rumah, hati kita tenang, sebab dah tak fikirkan hal ehwal kasut di luar rumah. Bila hati tenang, kita boleh belajar dengan berkesan. Kita juga boleh beribadat dengan khusyuk."

Tuan rumah tetap tak nak terima hujah kita. Tak masuk akal katanya. Berbahaya. Idea bodoh. Boleh memecahbelahkan ahli keluarganya. Boleh menyebabkan pengaruhnya merosot. Nanti geng-geng pakai kasut dalam rumah akan mengambil alih rumah tersebut. Tak mengapa, kalau dia tak nak terima apa yang kita cakap, tak apa. Kita tunjukkan bukti. Kita tunjuk bukti, kita yang pakai kasut dalam rumah ini perangai elok, wajah hensem dan jelita, otak cerdas. Kita buat manis muka.

Ini tak, kitalah jembalang, hantu syaitan. Siapa nak suka kat kita?

Kalau kita nak keras kepala juga, dan tak nak menumpang di rumah dia, tak mengapalah, pakailah kasut ke dalam rumah dia, buatlah apa yang dia tak suka. Nanti bila dia halau, jangan salahkan dia.

Masalahnya, kalau dia halau kita seorang tak mengapa. Tapi nanti dia halau sekali dengan penyokong kita, orang yang bersimpati dengan kita, orang yang suka dengan prinsip kita. Bila mereka kena halau, kita salahkan tuan rumah, apa ni, dia tak pakai kasutpun masuk rumah, dia tak melalak-lalakpun sound tuan rumah. Kenapa kena halau juga? Ini tak adil. Berniat jahat. Come on, cuba salahkan diri sendiri.

Kalau tak nak menumpang kasih orang tak mengapalah, sayapun tak kesah. Tapi saya nak menumpang di rumah orang. Maka saya tak tunjuk saya pakai kasut dalam rumah. Maka saya tak langgar syarat-syarat sah tinggal di rumah tersebut. Saya tak melawan tuan rumah. Saya memang menyokong pakai kasut dalam rumah. Sayapun nak hak-hak saya dijamin, dijaga, tidak dicabul, tidak diliwat, tidak diperkosa.

Tapi saya tak nak kena halau. Jadi, saya tak bermegah-megahlah dengan pakai kasut dalam rumah depan tuan rumah. Saya penakut? Ya, saya penakut. Sebab saya memang nak menumpang di rumah dia. Walaupun saya tak memakai kasut di dalam rumah secara terang-terangan, saya boleh mengajar idea tersebut kepada anak-anak tuan rumah yang ramai lagi yang ada dalam rumah tersebut, bahawa memakai kasut dalam rumah ini sebenarnya baik. Nanti kalau dia tak nak pakai kasut dalam rumah, mungkin nanti anak dia boleh terima idea tersebut.

Jadi, kepada orang yang nak menumpang, buatlah cara nak menumpang. Bukan lama, dua tiga tahun sahajapun. Ada banyak baiknya juga. Tapi, kalau memang tak nak menumpang, tak mengapalah. Tak payah salahkan sesiapa kalau kena halau. Dan cubalah tolong kawan-kawan yang turut sama kena halau sebab menunjukkan simpati kepada kamu, atau sebab makan sekali bersama kamu atau sebab tidur sekali dengan kamu.

Saya tak kesah, sebab di mana-manapun ada baik buruknya. Cumanya, jangan salahkan orang. Tabiat itu tidak baik. Bagus juga tak menumpang di rumah orang, nanti boleh pakai kasut dalam rumah sesuka hati. Itukan hak kita.

Dan bila kita berani memakai kasut dalam rumah dia, bila kita berani buat dia marah, kita kenalah berani dan bersedia menerima risiko. Sebab awal-awal lagi kita sudah tahu, bahawa, bila melawan kehendak tuan rumah, kita ada harapan untuk dihalau. Bila kita berani ambil risiko, kita kena berani dan tabahlah menanggung risiko tersebut. Semoga Allah bagi ganjaran pahala kepada kamu orang yang tetap teguh memperjuangkan hak, jika kita memang daripada golongan yang benar. Saya juga berjuang, dengan cara masing-masing.

"Masalahnya sekarang ini, orang yang tak aktifpun tak dapat jugak!!!"

Itu yang aku tengah garu kepala sekarang.

Hmmm, belajarlah bersungguh-sungguh.

3 comments:

...@tiyy@h... said...

kna buang kolej ko..??hehe

adzim said...

orang len yg kena buang, ajim stay agi..alhamdulillah...

...@tiyy@h... said...

hmmmm..alhmdulillah..