kasih emak

Petang semalam aku call mak aku.

"Si wat gapo tu?" tanya mak aku. Masa tu lebih kurang pukul 6.30 petang.

"Baru sudah make." jawabku ringkas, tersenyum. Tak mengapalah kalau mak tak nampakpun.

"Masa ni baru make?" tanya mak aku.

"Ha'ah."

"Shari hari ni, jak pagi, ni baru make?"

"Ha'ah"

"Pah male ni tok make dah la?"

"Dok doh."

"Pade la kuruh kering pun~...."

Dalam hati aku berkata, "tak lalu la mak nak makan," tapi sekadar dalam hati sahaja.

Tapi aku pasti, seorang ibu sangat mengetahui setiap gelora hati anaknya. Dan ibuku, sangat memahami aku pula.

Terima kasih emak.

Aku selalu bertanya kepada kawan, mengapa masakan ibu lebih sedap berbanding dengan masakan di kedai, atau di cafe atau di dewan makan asrama. Dan soalan itu aku jawab sendiri. Sebabnya, emak kita memasak dengan penuh kasih sayang. Kedai memasak hanya mencari untung, ala kadar sahaja. begitu juga dewan makan asrama, mereka memasak dengan penuh kebencian (sedikit melampau ya?), cincai-cincai sahaja. Tetapi ibu, setiap hari, berapa kali seharipun, tetap akan memasak dengan penuh kasih sayang.

Sekali lagi, terima kasih emak.
Kemudian, malam ini, aku terasa seperti ingin demam. Dan emosipun sedikit kurang stabil. Kenapa ya??

*italic - bahasa Kelantan.

No comments: