Sebatang Kara

Kita jarang sangat menghargai apa yang ada. Erk, bukan kita, tetapi hamba. Ya, hamba tidak pernah menghargai apa-apa dan siapa-siapa yang ada.

Kemudian, bila ia berlalu dan hilang, barulah hamba sedar dan tahu betapa pentingnya ia dalam hidup hamba. Namun, dalam banyak keadaan, hamba sudah benar-benar terlewat.

Akhirnya, tinggallah hamba sendiri, menangisi yang telah pergi.

Maka, dalam tangis, hamba berdoa, "Wahai Tuhan kami, kembalikanlah kepadaku nikmat-Mu yang telah hilang daripadaku. Wahai Tuhan, ampunkanlah dosa-dosaku dan dosa-dosa orang yang aku sayangi, sesungguhnya aku benar-benar melampaui batas."

Sesungguhnya, hamba tidak pernah pandai untuk menghargai.

Aku mengejar yang telah hilang,
Sedang dalam kendongku masih ada,
Ah,
Dan aku kempunan semuanya,
Tinggal aku sebatang kara.

No comments: