Kenderaan Pertamaku

~bukan bahasa baku~

korang tau apa kenderaan pertama yang aku naik?

Ia merupakan sejenis pengangkutan awam, iaitu beca. Ya, kenderaan pertama yang aku naik adalah beca. Korang tau apa itu beca kan. Yang ada orang kayuh basikal tu, roda tiga tu, itulah beca.

Bila tu aku naik beca tu? mengikut catatan sejarah, pertama kali aku naik kenderaan, iaitu beca pada hari ketiga kelahiranku. hahaha, hebat tak? baru tiga hari lahir ke dunia, da pandai naik beca. terer kan? terer tak?sebenarnya aku nak terus kayuh beca, tapi, kang masuk dalam book of record plak, tak nak la aku...kira ok la sekadar naik beca je. Sebab aku rasa haru jugak kalau aku gatih beca time tu..hahaha..

Ceritanya begini. Aku kan anak sulung. Masa tu mak ngan ayah aku tinggal kat kampung aku sekarang ni la, Bertam Baru. Masa tu, Gua Musang tak ada hospital yang canggih lagi (kira tak ada hospital lagi la). Biasanya zaman tu, orang melahirkan anak kat rumah aja, sama ada guna bidan kampung atau panggil misi datang ke rumah.

Tapi mak aku ni, telah pergi ke hospital Kuala Krai dan ditahan di wad di sana. Maklumlah, sebab aku sudah terlebih jangkaan, lama sangat dok dalam perut mak, tak mahu keluar-keluar. Aku duduk dalam perut mak aku 11 bulan tau, sebab tu aku cerdik...hahahaha...

Betul ni aku cakap, siapa nak anak dia cerdik nanti, simpan lama-lama sikit dalam kandungan. Kalau korang lelaki, suruh isteri korang simpan lama sikit baby tu dalam kandungan...hahaha...tapi sekarang mana boleh kan? Lebih tarikh jangkaan sikit je, terus misi suntik apa entah, bagi kandungan matang, then anak dalam kandungan terus nak keluar. Nak aman sikitpun tak boleh. Tak puas lagi dok dalam perut mak, dah kena keluar...biarla dia nak dok lama sikit kan..apa salahnya...Imam Syafie pun dok lama dalam perut mak beliau..betul x? Tapi sekarang ni, ikut kata doktor, bahawa bayi dok lama-lama dalam perut mak. Cukup sembilan bulan, lebih cikit dua tiga hari, kena keluar la, tengok pulak dunia yang lawa ni...kan?

Tapi tu la aku, aku dok lama dalam perut mak aku...hehehe...Kesian mak aku kena bawak aku lama-lama...jasa mak memang tak boleh balas kan?

Kata Sasterawan Negara Usman Awang:

Kasih bonda tiada sempadan,
Kemuncak murni kemuliaan insan.

Then masa tu kan bukan zaman senang, then Bertam Baru dengan Kuala Krai tu bukanlah dekat. Aku tak pasti pulak mak dengan ayah aku gi dengan apa, (sejarah yang tu belum dikaji), tapi, balik memang sure naik beca. Naik beca tu dari hospital nak gi stesen keretapi. Lepas tu, kitorang naik keretapi plak balik ke kampung...hahaha...patutla aku minat sangat naik keretapi...hmmm...

Tapi bila aku besar, jarang aku naik beca. Seingat aku, masa aku sekolah menengah, berapa kali je aku naik beca, dua ke tiga kali, camtu je la..bukan apa, aku kesian tengok pakcik yang gatih beca tu, da la tua, kurus (macam aku ni ha), nak gatih beca kosongpun dah macam tak berapa larat, apatah lagi kalau ada penumpang.

Tapi aku pernah tengok juga masa aku tunggu bas suatu hari masa nak balik kampung masa zaman aku sekolah menengah dulu, satu beca yang dikayuh oleh seorang pakcik tu, penuh dengan murid-murid sekolah, tak cukup tempat duduk, boleh siap bergayut lagi kat tepi, kat belakang. Fuh...kesian pakcik tu.

Bila aku teringat kisah ni, ingatlah aku bahawa aku pernah hidup susah, dan memang daripada keluarga yang agak susah. Bukan macam sekarang kan, semua orang ada kereta, dan lain-lain lagi.

Tak mengapalah, atas segala nikmat Allah, aku sangat bersyukur. Kini aku dah ada sebuah motor, boleh juga naik pergi kelas...tu pun selalu lewat gak..

gatih (bahasa Kelantan) = kayuh.
gambar aku google je. seb bek masa tu tak dak kemera, kalau tak, leh amik gambar aku posing atas beca. kan...

No comments: