Doa Nabi Sulaiman

Dan sungguh, Kami telah memberikan ilmu kepada Dawud dan Sulaiman; dan keduanya berkata, "Segala puji bagi Allah yang melebihkan kami dari banyak hamba-hamba-Nya yang beriman."
(Al-Quran, al-Naml 27: 15)

Wahai sahabat, kita telah dikurniakan ilmu, sedikit ilmu. Maka, marilah kita memuji Tuhan seperti pujian Nabi Daud dan Nabi Sulaiman kepada Tuhan.

Nabi Sulaiman juga berdoa:

"Ya Tuhanku, anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau redai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-Mu yang soleh."
(al-Quran, al-Naml 27: 19)

Sesungguhnya kita telah dikurniakan nikmat yang sangat banyak. Tinggal lagi, terpulang kepada kita, ingin menjadi hamba yang bersyukur atau sebaliknya. Syukur atau kufur, ia hanya untuk kita sendiri, dan Allah tak pernah untung atau rugi atas setiap amal perbuatan kita. Allah berfirman:

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat." Dan Musa berkata, "Jika kamu dan orang yang ada di bumi semuanya mengingkari (nikmat Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya, Maha Terpuji."
(al-Quran, Ibrahim 14: 7-8)

Sesungguhnya Allah Maha Kaya, kita ini hamba yang tersangat miskin. Dan hina.

"Wahai Manusia! Kamulah yang memerlukan Allah; dan Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu), Maha Terpuji.
(Al-Quran, Fatir 35: 15)

Maka, usahlah kita terlalu mendabik dada.

"Dan janganlah memalingkan wajah dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan dibumi dengan angkuh. Sungguh, Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membanggakan diri. Dan sederhanakanlah dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara adalah suara keldai."
(Al-Quran, Luqman 31: 18-19)

Kesimpulannya, marilah kita sama-sama bersyukur atas segala nikmat dan pemberian Tuhan. Untuk segala ilmu yang kita miliki, segala puji hanya untuk Allah.

"Dan mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang roh. Katakanlah, "Roh itu termasuk urusan Tuhanku, sedang kamu diberi pengetahuan hanya sedikit."
(Al-Quran, al-Isra' 17: 85)

Kamu tidak diberi ilmu pengetahuan melainkan hanya sedikit.

No comments: