Kisah Buruk

Peti (peti ke apa nama dia?) duit...tabung, ya tabung, tabung duit masjid...ah, payahnya nak cakap. Ok, semula, smule..

Tabung masjid tu sampai ke depan hamba. Hamba buka dompet, pilih-pilih duit, gulung-gulung, masukkan ke dalam tabung tersebut.

Cerita ini berlaku pada waktu jumaat tengah hari tadi. Di sebuah masjid di sebuah universiti.

Hambapun masukkan duit tersebut ke dalam tabung tersebut. Then hamba terperasan something. Eh?? Aku bagi duit buruk jer? Ya, hamba dengan selambanya telah memilih duit buruk, yang dah keronyok, hitam, lunyai, lembik untuk dimasukkan ke dalam tabung tersebut.

'Kenapa aku masukkan duit yang buruk?' hati hamba tertanya sendiri. Sebab aku tak suka duit tu...Habis, Allah suka ke duit tu agak-agak?

Hamba langsung tak terperasan. Then terus teringat kata-kata sorang pensyarah tu, dia kata, orang bagi derma untuk masjid, bagi duit yang tak laku untuk beli rokok. Dia ingat kalau kat dunia ni tak laku nak beli rokok, duit tu laku ke di sisi Allah...

Hmmm...teruknya. Tak sengaja, ok..Cumanya duit hamba tu takde la sampai tak laku...juz buruk jer...Kalau bawak pergi ke kedai laku lagi.

Tapi kau sengaja pilih yang buruk kan...? Kau nak simpan duit yang baru, yang elok kan...kata suara dari dalam.

Terus teringat kisah anak Nabi Adam:

Dan ceritakanlah (Muhammad) yang sebenarnya kepada mereka tentang kisah kedua putera Adam, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka (korban) salah seorang daripada mereka berdua (Habil) diterima dan daripada yang lain (Qabil) tidak diterima. Dia (Qabil) berkata, "Sungguh, aku pasti membunuhmu!" Dia (Habil) berkata, "Sesungguhnya Allah hanya menerima (amal) daripada orang yang bertaqwa."
(al-Quran, al-Maidah 5: 27)

Hmmm, Allah tak terima yang buruk. Dan kalaulah misalnya Allah terima, then Allah balas setiap satu yang buruk tu dengan sepuluh yang buruk, yang lebih buruk, nak?

Akhirnya, lepas solat Jumaat, hamba ganti balik, masukkan duit elok, baru dan lawa ke dalam tabung.

Ya Allah, aku dah ganti korbanku yang buruk. Terimalah.

Maka, marilah kita berusaha mempersembahkan yang terbaik dalam hidup kita.

p/s: Qabil dan Habil tu nama berdasarkan Israiliyat...ye ke?

No comments: