Air Yang Meleleh...

Sesungguhnya Allah menjadikan segala sesuatu makhluk-Nya dengan sangat sempurna. Dan setiap kejadian-Nya itu berjalan tetap mengikut aturannya, taat kepada perintah-Nya. Semuanya mengikut sunnatullah, atau dalam bahasa biasa, semuanya mengikut sunnah alam.

Maka, dalam hal ini, kita dapat melihat bahawa segala yang ada di dunia ini merupakan nikmat yang kita harus gunakan sebaik mungkin. Siang untuk bekerja umpamanya, maka malam pula kita perlu gunakan untuk berehat dan beramal ibadat. (Ya, kerja juga merupakan satu ibadat).

Maka, dalam memberi peringatan kepada hamba-Nya, bahawa kita manusia adalah kerdil, maka Allah acap kali di dalam kalam-Nya yang mulia, al-Quran, mencabar kita dengan bertanyakan beberapa soalan berupa - jika sunnah alam ini Dia hilangkan, apa akan jadi, apa pendapat kita, apa yang kita boleh perbuat dan kepada siapa kita boleh meminta tolong untuk mengembalikan nikmat sunnah alam itu.

Tinggalkan soalan-soalan yang banyak itu, mari kita berbicara soal air. Hari ini, ramai yang merungut kekurangan air, merungut tentang panas melampau, cuaca kering, tiada hujan, sakit tekak, air dicatu, empangan kering dan sebagainya.

Namun, semuanya berbica sekadar bicara dunia semata-mata. Jarang sekali mengaitkan fanomena kekeringan dan kekurangan air ini dengan kuasa dan kehendak Allah s.w.t.

Baiklah, hamba ringkaskan tulisan.

Dalam surah al-Mulk ayat 30, Allah ada berfirman yang maksudnya berbunyi begini:

Katakanlah (Muhammad), "Terangkanlah kepadaku jika sumber air kamu menjadi kering; maka siapa yang akan memberimu air yang mengalir?"

Ya, jika Allah keringkan sumber air kita, susutkan air dalam empangan, keringkan sungai dan perigi, tidak turunkan hujan, kepada siapa kita boleh meminta air...kepada siapa? Bomba?

Maka, usahlah terlalu banyak merungut pada musim-musim panas ini. Dan usahlah terlalu membazir.

~googled image~

No comments: