Yang Terbaik

Sumber: mesej daripada adik yang ketiga (tak tahulah dia dapat dari mana).
Gaya bahasa dan bentuk penulisan diubah suai.

Di sekolah murid bertanya, "Macam mana nak pilih orang terbaik yang paling kita sayang dan macam mana nak kekalkannya?"
Cikgu menjawab, "Kamu pergi ke padang dan jalan di atas rumput di hadapan dan pilih rumput yang mana cantik tanpa menoleh ke belakang, dan petiklah rumput tersebut."

Apabila sampai ke kelas, tak ada sehelai rumputpun yang dipetik. Murid menjelaskan, "Tadi semasa saya berjalan mencari rumput yang paling cantik, memang ada, tapi cikgu kata yang paling cantik, jadi saya terus berjalan. Tapi bila tiba dihujung padang, saya tak jumpa yang paling cantik, mungkin antara yang paling cantik ada di belakang, tetapi cikgu tak bagi menoleh ke belakang. Jadi, tak adalah rumputnya."

Cikgu: "Itulah jawapannya. Maknanya bila kita telah jumpa dengan orang yang kita sayang, jangan kita cari yang lebih baik daripada itu, kerana kita patut menghargai apa yang ada di depan kita sebaiknya. Jangan toleh ke belakang kerana yang telah berlaku tetap berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi. Dan jagalah orang yang paling kita sayangi, kerana itulah yang paling cantik dan baik walaupun ada yang lebih baik di luar sana."

p/s: terima kasih kepada pemilik asal cerita ini.


You come to love not by finding the perfect person, but by seeing an imperfect person perfectly. – Sam Keen.





4 comments:

...@tiyy@h... said...

btul...jika menyayangi seseorang kita patut menghargainya..bukan kelemahannya yg dilihat sebaliknya lihatlah kelebihannya dan nilailah kekurangan kita...hermmm..^__*

adzim said...

hermmm...kdg2 kite xpndai nk hargai..n xfhm org yg kt syg tu...cane?

...@tiyy@h... said...

itulah kelemahan kita...kita xpndi nk nilai dr sendiri...susah kan..ehehehe...(emo ckit nk exam neh )

adzim said...

hehehe...takpe,kite blaja dr klemahan...hehe,emo ckit2 xpe...