Cepatnya masa berlalu.

Alangkah cepatnya masa berlalu. Saat-saat bahagia telah lama berlalu, sedang aku belum puas menikmatinya. Bak kata Ella dalam lagunya, "Dan yang tinggal kini kelukaan..."


Alangkah cepatnya masa berlalu. Sedang masih terbayang ditubir mata ini hari-hari awal di UKM. Masih berbekas di hati ini diherdik oleh senior hanya kerana tunduk ketika mendengar mereka berleter entah apa-apa. Alangkah cepatnya masa berlalu, baru semalam rasanya mula melangkah ke dewan kuliah dengan seribu azam, yang kemudiannya cepat pula mati, secepat berlalunya masa.


Alangkah, masih rindu pada semua kenangan. Sedang malam ini, sudah malam terakhir di UKM untuk tahun kedua. Bulan tujuh nanti, insya Allah akan datang lagi untuk tahun ketiga. Alangkah cepatnya masa berlalu, sudah dua tahun aku mengayun langkah di bumi UKM ini. Sudah dua tahun. Sedang ilmu yang digali tetap cetek di permukaan.


Alangkah cepatnya, sudah lebih separuh perjalanan diharungi. Sedang kenangan dulu masih tetap utuh, masih tetap berbekas, masih tetap panas dalam fikiran, dalam hati. Ya, kenangan dulu masih terlalu panas untuk ditinggalkan. Mengapa masa begitu cepat berlalu, meninggalkan aku sendiri dengan hati yang pilu.


Alangkah masa yang berlalu tidak akan kembali. Alangkah masa yang berlalu akan tetap berlalu. Akan tetap menjauh. Alangkah masa berlalu menjadi masa silam.


Masih tebayang ditubir mata, betapa saat-saat bermain hujan, menghanyutkan kapal kertas di longkang air di tepi rumah, melihatnya basah dan tenggelam, sangat menggembirakan.


Masih berbekas dihati betapa nenek setiap pagi menghantar ke sekolah separuh perjalanan sejauh dua kilometer. Betapa nenek setia pula menunggu di petang hari untuk menjemputku pulang. Betapa aku melangkah berseorangan meniti landasan kereta api, kiri kanan hutan, untuk ke sekolah, kerana aku tahu, di situ ada ilmu. Betapa masih terbayang, masih berdegup semua itu.


Masih terngiang di telinga bila setiap hendak tidur nenek bercerita kisah ibu nyamuk berkorban mencari darah untuk anaknya. Betapa, aku mengalir air mata setiap kali mendengar cerita nenek, apabila nenek menyebut pesan ibu nyamuk kepada anaknya, kalau ia tak kena tampar, dia akan balik. Tunggulah.


Betapa banyaknya kenangan. Betapa banyaknya kenangan. Maka mengapa aku tidak mampu lagi mengukir kenangan-kenangan indah? Mengapa yang ada hanya hari-hari yang penuh luka, mengalirkan air mata?


Alangkah cepatnya masa berlalu, meninggalkan kenangan-kenangan indah, meninggalkan peristiwa-peristiwa, suka duka.


Alangkah kini aku sepi sendiri, memendam sedih di hati. Siapa tahu kalau hati ini terluka. Siapa tahu kalau hati ini menderita. Siapa tahu kalau aku terlalu kecewa.


Dan siapa peduli, kerana aku bukan siapa-siapa.


Tak mengapa, kerana itu adalah kehidupan. Dan aku cuma menjalani sebuah kehidupan. Namun ada yang disesalkan. Betapa aku mensia-siakan saat-saat bahagia, mensia-siakan sebuah kehidupan, menyiakan harapan menjadi secebis kenangan.


Sungguh, aku ingin kembali ke saat itu. Saat aku boleh hidup dengan gembira. Saat aku boleh hidup dengan merdeka.


Masa akan terus berlalu. Yang ada cuma masa depan. Maka, bilakah akan aku kecapi secebis bahagia?

No comments: