Satu Hari Yang Indah

Aku ingin menulis diari. Di sini. Kisah hidupku hari ini. Boleh?

Malam semalam aku tidur tak pakai baju. Bila pagi, aku asyik tersedar sahaja, kesejukan. Tengok jam di penjuru skrin telefon, lambat lagi mahu cerah. Sebelum tidur, aku sudah berazam untuk bangun pagi dan bersolat Subuh secara berjemaah, sesuatu yang sudah terlalu lama aku tingggalkan. Aku berazam untuk solat di masjid UKM.

Tepat jam 4.45 pagi waktu yang diawalkan lima minit, ayam dalam telefon akupun berkokoklah, dan akupun bangun. Gosok gigi dan mandi. Bersiap, dan aku turun berjalan kaki ke masjid.

Aku tak pandai nak cerita panjang-panjang, biar aku cerita ringkas-ringkas sahaja.

Aku berjalan turun ke masjid. Motosikal? Malaslah. Sesampai sahaja aku di Pusat Kemudahan Ibrahim Yaakob, azan dilaungkan, bertelingkah. Aku menoleh ke surau - gelap. Maka akupun mengambil keputusan untuk singgah sekejap dan melaungkan azan.

Aku masuk, buka lampu, tekan suis benda alah tu, kemudian, akupun azanlah. Sambil aku azan, aku terfikir, 'ini sampai mana sahaja suara aku ni, entah dengar entah tidak di blok-blok asrama.' Aku berfikir sedemikian kerana pada malam semalam, semasa aku turun solat Isya', aku berada di kafe atas suraupun tak dengar bacaan imam. Mungkinlah cafe bising, tetapi bila aku turun ke bawahpun tak dengar. Bila aku sampai sebelah surau barulah aku dengar, itupun daripada speaker dalam surau. Di luar surau tak ada speaker gamaknya.

Dan aku terus melaungkan azan, dan aku terus berfikir. 'Rasanya dengar kot di blok perempuan. Kalau dengar kat sana tu kira ok la kan. Kalau blok aku, sahih-sahih tak sampai.'

Siap melaungkan azan, aku tutup suis benda alah pembesar suara tersebut dan menutup lampu. 'Ni kalau aku tutup lampu, ada orang datang, maunya azan sekali lagi ni. Tapi, kalau aku tak tutup, kang malas pula nak singgah masa balik nak tutup lampu.' Aku tutup juga, dan keluar, dan menutup pintu.

Di luar rupanya azan masih belum habis. Yalah, aku azan pendek-pendek sahaja. Hayya 'alas solah, 'laahh' tu muazin biasa maunya 3 minit tarik lagu. Aku tak ada, lima saatpun tak sampai. Jadi tak hairanlah kalau aku mula azan lewat tapi cepat siap. Tak ada lagu, tak ada bunga, tak ada panjang-panjang. Azan untuk kejut orang bangun subuh, cukuplah.

Baru aku nak melangkah, aku dengar "Assolatu khairon minan naum...." Lah! Aku tak sebut 'assolatu khoirun minan naum' tadi. Patutlah cepat habis. Hahaha...Tak mengapalah, lupa, kan? Bukan sengaja. Kalau masa jadi imampun boleh lupa, inikan pula azan.

Aku turun ikut tangga ke jalan raya. Tiba-tiba aku nampak binatang sedang berjalan di atas jalan raya. Kambing? Sebiji macam anak kambing. Aku tengok betul-betul. Lah, anjing. Namun, dia dengan hal dia dan aku dengan hal aku. Dengan menyarung hud baju sejuk dan berpeluk tubuh, aku terus melangkah ke masjid.

Sampai sahaja di depan kolej Burhanuddin Helmi, tiba-tiba aku mendengar azan baru dilaungkan. Agak jelas. Sah!!! Ada orang melaungkan azan sekali lagi di surau Ibrahim Yaakob! Sah! Tak mengapalah kan, zaman Nabi kan Subuh azan dua kali. Zaman Nabi, azan pertama dilaungkan oleh Bilal sebelum masuk waktu subuh, azan kedua oleh Ibn Ummi Maktum bila masuk subuh. Ni, dua-dua azan dalam waktu subuh, belum berselang lima minit, apa cerita?

Kemudian, aku sampai di masjid, solat. Sudah, balik.


Dalam perjalanan balik, aku berfikir lagi. Yelah, pagi-pagikan otak segar, mudah berfikir. Aku berfikir, Nabi s.a.w dulu bila masuk waktu Subuh, baginda akan mengerjakan solat sunat dua rakaat ringan di rumah, baru pergi ke masjid untuk menunaikan solat Subuh. Mesti rumah Nabi s.a.w dekat kan dengan masjid. Rumah baginda dengan A'isyah memanglah tersangat dekat. Tetapi, dalam hadith Bukhari, Ibn Abbas meriwayatkan hadith tersebut semasa beliau bermalam di rumah Maimunah, isteri Nabi s.a.w. Di sanalah beliau memerhatikan dan meniru cara Nabi s.a.w berqiamullail.

Aku kalau nak solat sunat di bilik dulu, boleh juga, tetapi kena datang ke masjid dengan motosikallah. Tapi masalah juga, azan bukannya boleh didengar di bilikku. Hmm, rugi juga kalau tak solat sebelum subuh tu. Solat fajar sebelum subuh lebih baik daripada dunia dan segala isinya. Kan?

Aku jalan lagi, terserempak pula dengan dua orang perempuan berjogging. Awalnya.

Balik, aku ngaji sekejap, buka laptop, baca akhbar Kosmo! atas talian sekejap, tengok mel elektronik, sambung tidur. Bangun pukul 9.15 pagi. Mandi, solat Duha, pergi ke kelas.

Habis kelas pukul 12, aku ke PTSL, pinjam buku Ulum al-Hadith. Nak bacalah konon, nanti petang takut kena soal. Rajin tak aku? heheh...Keluar dari PTSL, terserempak pula dengan dua orang rakan. Singgah dulu, borak-borak. Salah seorang daripadanya kemudiannya pergi ke kelas.

Kemudian, kawan yang sorang yang tinggal itu mengajak aku pergi mencuba makanan cina di FSSK pula. Aku sudahlah tengah pokai. Tau pokai?

Pergi jugalah. Di sana, dia yang pesan semuanya, aku jadi pak turut sahaja. Memang sudah tabiat aku macam itu. Tak pandailah kalau nak tempah benda pelik-pelik ni. Kalau masuk McD ke KFC ke, aku tak pandai tempah. Kalau pergi panggung wayang, aku tak pandai nak beli tiket. Huh, kuno kan...yang aku tahu, tempah nasi gorang pataya di cafe KIY ini sahaja. Hahaha.. Bahkan nak bayar di pasaraya, aku suruh orang lain kadang-kadang.

Tengah beratur nak ambil makanan itu, datang pula seorang Arab, ingin mencuba juga. Kemudian kamipun berboraklah. Campur, Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris. Tak mengapa, yang rosak bukan bahasa Melayu...hahaha...Dia berasal daripada Palestin. Masya Allah, dan dia ceritakan kepada aku keadaan semasa di Palestin.

Tak pernah aku berbicara secara langsung dengan seorang yang berasal dari Palestin. Dia datang mengambil sarjana di FTSM. Alhamdulillah.

Kemudian kami berpisah, dan aku masuk kelas pukul 2. Belajar, tukar kelas pukul empat, sambung belajar, sampai pukul 6.

Sebelum pulang, kami solat beramai-ramai, berjemaah dalam bahasa yang tepatnya. Baru mula solat, hujan turun dengan lebatnya. Alamak, aku nak balik macam mana?

Sudah solat, kami menunggu hujan reda. Aku sangat penat dan mengantuk. Penat memerah otak cuba memahami apa yang diajar. Hehehe...yelah sangat.

Pukul 7.15, kawan aku cakap, "nampak macam dah reda hujan tu."

"Molek ah, ata kawe meta..." aku hari ini datang ke kelas berjalan kaki sahaja. Bagi motor rehat sedikit. Dan mulalah menyusahkan orang.

Diapun hantar. Tuan asal motor kata boleh kan. Baiknya. Terima kasih. Tengah jalan rupanya hujan masih lebat lagi. Kuyuplah kami. Pemandu motosikal lagilah kuyup daripada aku. Sampai di bilik, akupun menggigil. Kemudian mandi, kemudian solat, kemudian aku malas nak cerita lagi.

habislah. Sebenarnya ada beberapa perkara menarik yang terjadi pada hari ini...tetapi...entahlah...biarlah, aku penat ni.

=> dan dalam setiap denyut nadi, ada sebuah kerinduan.

p/s: apa ya?

No comments: