Puasa pada hari Asyura

Puasa pada hari Asyura

قال النبيُّ صلى الله عليه وسلم يَوْمَ عَاشُورَاءَ: إِنْ شَاءَ صَامَ

Terjemah: Nabi s.a.w bersabda tentang hari Asyura: “Sesiapa yang mahu, berpuasalah.

قال البخاري: حدثنا أبو اليمان: أخبرنا شعيب, عن الزهري قال: أخبرني عروة بن الزبير: أن عائشة رضي الله عنها قالت: كان رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم أَمَرَ بِصِيَامِ يَوْمِ عاشُورَاءَ, فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانُ, كانَ مَنْ شَاءَ صَامَ وَمَنْ شَاءَ أَفطَرَ.

Terjemah: Al-Imam al-Bukhari berkata: Telah Mengkhabarkan kepada kami Abu al-Yaman: Telah menghkabarkan kepada kami Syuaib, daripada al-Zuhri, beliau berkata: telah mengkhabarkan kepadaku Urwah bin Zubair: Sesungguhnya A’isyah r.a telah berkata: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w memerintahkan supaya berpuasa pada hari Asyura. Apabila difardukan puasa Ramadan, maka (puasa hari Asyura itu) bagi sesiapa yang mahu berpuasa, bolehlah berpuasa, dan bagi sesiapa yang mahu meninggalkannya, bolehlah meninggalkannya (berbuka).”


عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قَدِمَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم المَدِينَةَ, فَرَأَى اليَهُودَ تَصُومُ يَوْمَ عاشُورَاءَ, فَقَالَ: (ما هذا؟) قالُوا: هذا يَوْمٌ صَالِحٌ, هذا يَوْمٌ نَجَّى اللهُ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ, فَصَامَهُ مُوسى. قالَ: (فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسى مِنْكُمْ). فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِه.

Terjemah: Daripada Ibn Abbas r.a, beliau berkata: Apabila Rasulullah s.a.w tiba di Madinah, maka Baginda telah melihat orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Maka Nabi s.a.w bersabda: “Apakah (hari) ini (mengapa kamu berpuasa pada hari ini)?” Mereka menjawab: “Hari ini adalah hari yang baik, pada hari ini Allah telah memberi kemenangan kepada Bani Israel ke atas musuh mereka, maka Nabi Musa telah berpuasa pada hari ini.” Nabi s.a.w bersabda: “Aku lebih berhak ke atas Musa a.s berbanding dengan kamu.” Maka Nabi s.a.w pun berpuasa pada hari Asyura dan memerintahkan (umat Islam) supaya berpuasa pada hari tersebut.


عن سَلَمَةَ بْنِ الأَكْوَع رضي الله عنه قالَ: أَمَرَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم رَجُلاً مِنْ أَسْلَمَ: أَنْ أَذِّنْ في النَّاسِ: أَنَّ مَنْ كانَ أَكَلَ فَلْيَصُمْ بَقِيَّةَ يَوْمِهِ, وَمَنْ لَمْ يَكُنْ أَكَلَ فَلْيَصُمْ, فَإِنَّ اليَوْمَ يَوْمُ عاشُورَاءَ.

Terjemah: Daripada Salamah bin Al-Akwa' r.a, beliau berkata: Nabi s.a.w telah memerintahkan seorang pemuda daripada Bani Aslam: “Hebahkanlah di kalangan manusia: Sesiapa yang telah mengambil makanan, hendaklah dia berpuasa pada baki hari yang masih tinggal, dan sesiapa yang belum makan, hendaklah dia meneruskan puasa, kerana hari ini adalah hari Asyura.”


Marilah kita sama-sama berpuasa pada hari Asyura.

Sekian.

=> dalam setiap denyut nadi, ada sebuah kerinduan.

p/s: maaf, setting blog ini lari sedikit. Tak dapat nak copy and paste daripada Microsoft Word dengan betul, dan tak dapat nak masukkan nota kaki. Oleh itu, boleh juga rujuk di blog Beberapa Catatan Waktu.

No comments: