cuti yang tak berapa cuti...

Cuti aku semester lepas bermula berapa hari bulan ya? Akupun tak ingat. Tapi, tidak seperti kebiasaannya aku terus balik apabila bermulanya cuti, kali ini, aku menggagahkan diri untuk bertahan di UKM dahulu...Ada beberapa program yang aku ikuti semasa cuti kali ini. Adalah agak pelik juga bila aku fikirkan kembali, kerana biasanya sebelum ini aku tidak pernah mengorbankan cuti aku untuk mengikuti apa-apa program, melainkan yang wajib sahaja. Harap maaf, bila aku cuti, aku memang hendak berada di rumah. Sahaja! Mungkin bagi orang lain bercuti itu adalah cuti daripada belajar dan pergi bergembira dengan rakan-rakan, mengikuti perkhemahan, melancong, berkumpul dan bertemu dengan rakan lama, tetapi, aku tidak begitu. Cuti bagi aku adalah berada di rumah. Bersama-sama ayah, ibu, adik-beradik dan keluarga.

Tapi kali ini lain.

Program pertama di permulaan cuti. Aku mengikuti rombongan ke Seremban, Negeri Sembilan bersama Sekretariat Rakan Muda UKM. Apa nama program itu entah, akupun malas nak ingat..hahaha...jangan marah ya ketua pengarah dia.

Dalam mengikuti program ini, aku telah dilantik (konon-kononlah) sebagai...apa ya? entahlah, akupun tak ingat...hahaha....haru tak? Tapi tak mengapa, biar aku ceritakan benda lain.

Di Seremban, kami menginap di Hotel Sri Malaysia, dan aku sebilik dengan dua orang lagi sahabatku, sama-sama daripada Fakulti Pengajian Islam. Banyaklah kami berbincang tentang penerimaan orang terhadap kami, dan penghinaan orang terhadap kami. Kemudian ditambah lagi ada beberapa orang pelajar perempuan yang juga datang daripada Fakulti Pengajian Islam, perbincangan kami menjadi lebih menarik. Sampaikan kami secara berseloroh mengatakan bahawa PhD kami hanyalah mengira populasi cicak di masjid sahaja. Ok lah kan...

Kami semacam satu kepala. Kebetulan pula aku pergi ke sana memang untuk mengambil sedikit angin selepas tamat musim peperiksaan. Jadi, akupun buatlah perangai sedikit sebanyak. Sampaikan bila dekat-dekat nak balik, aku secara bersahaja membuat polemik, dengan mencipta istilah 'geng FI'. Dan kami yang satu bilik berseloroh pula, "kamu daripada fakulti apa?", "FIS, Fakulti Islam Sosial." Hahaha...

Dan kamipun baliklah. Tetapi aku tidak terus pulang ke kampung. Aku bertahan dahulu beberapa hari di UKM, menginap di rumah sahabatku yang sama-sama ke Seremban sebelumnya. Hal ini kerana aku terpaksa...terpaksa apa ya? hmm, terpaksa...apa ayat dia ya? Sekejap...terpaksa menduduki ujian JPJ. Menduduki? Mendudukilah kot. Mengambillah sedap sikti. Aku mengambil ujian JPJ. Apabila sudah dapat lesen P, akupun baliklah. Rugi wooo...Hangus seminggu lebih cuti aku.

Aku balik, sudah dekat sangat hendak raya haji. Kemudian, raya hajipun datanglah. Emak aku tidak membuat ketupat, kerana beberapa sebab. Dan nenek aku melakukan ibadah korban.

Raya Haji 27 hari bulan kan? 30 hari bulan, aku datang lagi ke UKM. Sedih tau. Rugi cuti aku. Tapi tak mengapa, kerana aku datang adalah kerana (apa punya belit dah ayat) untuk menyertai Debat Bahasa Arab antara IPT 2009 yang bertempat di UM. Sampai 1hb di UKM, kami dalam kekalutan telah membuat beberapa persediaan. Tapi mana cukup beb. Dengan tak ada pengalamannya lagi...

3hb, kami berangkat ke UM. Dan bermulalah satu episod lagi kenakalan aku. Entah mengapa, entah diserang angin apa, entah disampuk apa, aku menjadi terlebih teruja, dan seorang kawan daripada UPSI menggelar kami (aku dan beberapa orang lagi) 'kepoh'...hahahaha...padan muka siapa-siapa yang menjadi mangsa. Kami segera akrab dengan 'runner' yang cantik-cantik dan manis-manis, segera mesra dengan kawan dari UPSI, UMK, UM dan lain-lain lagi. Dan aku digelar 'Abu Sorfi'...hahahahahaha..(Aku tengah gelak ni sambil taip).

tapi yang menjadi masalahnya, bila tiba waktu berdebat, aku jadi tergagap. Yelah, ingat senangkah nak bercakap arab. Spontan pula. Kalau orang hebat tak mengapalah kan. Ini aku, yang tak mengerti. Maka hancurlah pasukan debat bahasa Arab B UKM.

Tak mengapa. Yang penting, aku mendapat banyak pelajaran, pengajaran dan pengalaman. Aku mendapat beberapa nasihat berguna daripada para hakim; satunya, perubahan itu roh kepada kehidupan. Hanya mati sahaja tidak perlu kepada perubahan. Jadi, aku mesti berubah ke arah yang lebih baik, dan berubah dan berusaha berubah untuk terus menguasai bahasa Arab dengan lebih baik. Begitulah.

Kemudian kamipun balik. Aku boleh berbangga dengan pencapaian aku. Puihh..

Aku tidak terus balik kampung. Tidak tuan-tuan. tapi, aku melencong pula ke Port Dickson untuk menyertai Kolokium Sekretariat Rukun Negara, wakil UKM la ni...hahaha..seluruh IPTA dan IPTS ada datang, dan UKM sedikit menyerlah dengan pengelibatan sahabat-sahabatku, terutamanya pengerusi kami. Aku pergi sekadar mencukupkan korum sahaja. Dan aku pergi untuk makan. Hahaha

Kat sini, ada orang panggil aku ustaz...mana aci begitu.

Kemudian akupun baliklah pada 11hb. Lama tu beb.

Duduk di rumah dua tiga hari, aku terpaksa datang lagi ke UKM. Kenapa? Kerana semester baru akan bermula. Bila aku bersiap hendak kembali ke UKM, mak aku bertanya, "Berapa hari je cuti?"

"Cuti sebenarnya sebulan lima hari. Sebulan lebih seminggu. Sebulan tujuh hari."

Itu sahajalah.

nanti aku letak beberapa keping gambar. kalau ada salah eja, maaf. aku malas nak semak. esok-esoklah ya.

p/s: 1Malaysia.

No comments: