Jangan Panik

Jangan panik apabila dirompak. Jangan sesekali panik. Bertenang. Jangan takut. Buat selamba badak. Sebab perompak sebenarnya baik. Ya, perompak sebenarnya 'baik'. Cumanya, waktu perompak itu merompak, dia lebih menggunakan sisi jahat daripada sisi baik.

Tinggal lagi, bagaimana nak mengembalikan perompak itu supaya kembali berada dalam sisi baik dirinya supaya dia tidak jadi merompak. Supaya dia tidak jadi untuk berbuat jahat dan mencederakan kita. Seorang kerani perempuan di Amerika Syarikat ada caranya yang tersendiri dalam mematahkan cubaan merompak (lihat di sini).

Ha, perempuan mangsa telah memberi sebuah ceramah kerohanian kepada perompak. Sampaikan perompak itu menangis, melutut dan meminta maaf kepada mangsa. Itu sudah dikira bagus. Tak perlu loceng kecemasan, tak perlu mendail nombor kecemasan, tak perlu polis, tak perlu kekerasan, tak perlu pistol dan senapang, tak perlu ada tebusan. Itu memang sudah cukup bagus. (Boleh rehatlah polis).

Cubalah 'korang' buat. Bagi tazkirah sikit. Kalau nak 'kaw' lebih, bagi kuliah agama, sejam setengah. Perompak masuk sahaja, "Angkat tangan", cepat-cepat cakap, "OOO...kejap-kejap....ittaqullah...Wahai abang perompak, marilah sama-sama kita bertaqwa kepada Allah, kerana Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim, yang melampaui batas, yang suka berbuat kerosakan di muka dunia, yang suka merompak. Carilah rezeki yang halal...blablabla.." Cubalah.

Cubalah. Kalau tak jadi, jangan salahkan aku.

Namun, yang masuk berita itu, perompak di negara orang putih. Negara yang menyanjung tinggi budaya kebebasan bersuara (maksudnya perompak itu tahu mangsanya ada hak untuk bersuara). Kalau perompak di negara Malaysia ini, tak tahulah. hmmm, fikirlah sendiri. (Tengok-tengok, 'korang' pula masuk berita, 'Seorang penceramah agama di ehem-ehem kerana cuba menasihati perompak).

Itu merompak sebab tak ada duit nak sara anak. Ada yang merompak sebab nak bagi kaya anak. Ada!. Itu merompak terang-terang, ada yang merompak diam-diam. Ada! (Diam-diam tu bukan mencuri ke?) Itu merompak bagi amaran, "Diam, aku nak merompak ni!." Ada yang merompak bagi janji, "Kamu (baca rakyat) semua akan dapat manfaat daripada rompakan (baca projek) ini." Ada! Jangan tak percaya.

Macam-macamlah. Dan akupun tiba-tiba terfikir, "Aku ni tengah kena rompak kot..." (Sepatutnya sampai sebuah jambatan ke kampung aku. Tak sampai-sampai!! Lori yang punggah jambatan itu dirompak tengah jalan agaknya. AGAKNYA.). Dan lain-lain sebablah.

nota: terhibur dengan Peribahasa Gigit Faisal Tehrani.

Dan untuk menggunakan teknik di atas, jangan lupa, akhir sekali, berdoa. Jangan pernah lupa untuk berdoa.

No comments: