Tenang dan sepi

Betapa dunia ini sangat hening dan suci, sunyi dan mendamaikan jiwa. Betapa kasihnya Allah kepada manusia, Dia menciptakan satu suasana yang indah untuk jiwa. Suasana yang tenang, tenteram. Cuma manusialah yang menghirukpikukkan dunia ini, dengan segala macam kekalutan.

Allah menjadikan jiwa manusia sukakan ketenangan. Sukakan kedamaian. Sukakan keheningan.

Ada banyak cara mencari ketenangan hidup. Satunya, kembali kepada fitrah. Mandi, membersihkan diri, mencuci pakaian, memotong kuku, bercukur dan mengemas rumah boleh mendatangkan ketenangan. Cubalah kalau serabut, kemas rumah, kemas meja, kemas almari, mandi, dan jiwa akan menjadi tenang dan lapang.

Ketenangan juga boleh dicari dengan mengasingkan diri daripada hiruk pikuk manusia. Lari daripada kebingitan kota, derum kereta, bising manusia, dan menyendiri di deburan air terjun, desir angin, pupuk bayu, melihat daun-daun menari, lalang-lalang melenggok akan juga mententeramkan hati. Kesunyian alam semula jadi dengan cicip burung amat mendamaikan jiwa.

Dan inilah yang aku rasakan saat ini. Petang dengan panas terik mentari, tanpa bunyi melainkan desir angin sangat menyentuh jiwa. Betapa Maha Pengasihnya Allah. Pemandangan daun berguguran dan redup bayang-bayang meresap masuk langsung ke hati. Betapa dunia ini indah andai dihayati.

Terkenang pula aku memori-memori zaman kanak-kanak yang ceria. Yang indah, yang manis. Waktu-waktu begini sangat hening, dan kesunyian melingkari rumah aku. Aku kalau tidak membaca, pasti akan turun ke tanah mengelilingi rumah, dan paling-paling tidak, memanjat pokok rambai atau jambu atau masuk ke dalam semak belakang rumah.

Waktu itu, yang ada hanya bunyi ayam dan burung. Di dalam rumah, biasanya ayah dan emak lena tidur setelah sepagi penat bekerja. Dan aku, anak kampung, malulah kalau tidur siang. Jadinya, aku sangat menikmati keindahan sunyi itu, sehingga mempengaruhi sebahagian besar jiwa dan perasaan aku sehingga kini.

Aku sekarang masih berada di UKM, namun kolej aku yang tinggi ini mampu juga mewujudkan keheningan itu.

Aku sangat menyukai dua suasana di bumi ini, suasana hening tengah hari dan suasana bersih selepas hujan. Ia sangat meresap ke dalam jiwa.

Kemudian, keheningan boleh juga dicari dengan mendekatkan diri kepada Allah. Bangun malam itu salah satu jalan. Namun, mengekalkan diri dilandasan kebaikan dan tidak melakukan maksiat juga amat membantu menenangkan hati.

Keheningan yang hakiki ada pada Tuhan. Mendekatlah kepada-Nya, nescaya ia dilimpahkan ke dalam hati kita.

No comments: