Pengebom Berani Mati, Syahidkah?


Belakangan ini, heboh lagi dengan siri kejadian pengeboman berani mati. Selepas hotel J.W. Marriot di Jakarta dibom tidak berapa lama dahulu, ia (pengeboman berani mati) tenggelam seketika.

Namun, ia timbul lagi, dan pasti akan terus ada lagi. Di Iraq, Palestin, Afghanistan, Indonesia, Thailand dan banyak tempat lagi di muka dunia ini, khususnya di tanah air umat Islam. Persoalannya, apakah pengeboman berani mati itu dibenarkan dalam Islam?

Sebelum menjawab persoalan itu, ada baiknya kita bertanya, adakah pengebom itu benar-benar orang Islam? Atau Muslim hanya dikambinghitamkan sahaja. Jika ya Muslim, adakah ia melakukan operasi berani mati itu kerana agama Islam, atau ada tangan lain yang mengatur (dan Muslim kembali menjadi kambing hitam juga).

Tak mengapa, usah timbulkan terlalu banyak persoalan. Tinggalkan semua persoalan itu, biar ia berlegar di dalam benak. Kembali kepada persoalan pokok, pengebom berani mati, syahidkah?

Ya. Pengebom berani mati dikira syahid. YA. Dengan syarat. Ia dikira syahid dengan beberapa syarat. Pertamanya, hendaklah operasi itu dijalankan di medan peperangan. Maksudnya? Pengebom berani mati itu meletupkan dirinya di tanah air Islam yang terjajah, yang dalam situasi perang, dalam keadaan musuh menyerang. Ada musuh jelas. Ada tentera musuh. Contohnya, Palestin.


Maka, tidak dikira syahid orang yang meletupkan dirinya di mana-mana tempat yang tidak dalam keadaan perang. Muslim tidak boleh meletupkan dirinya di tempat aman. Contohnya, Malaysia dan Indonesia. Kerajaan Malaysia tidak mengisytiharkan perang, tidak mengisytiharkan darurat, tidak dijajah, tidak ada musuh. Jadi, tidak boleh berlaku operasi berani mati. Tidak boleh. Dan tidak dikira syahid bagi sesiapa yang melakukannya. Tidak dikira juga bagi yang meletupkan dirinya di negara bukan Islam yang aman; contoh, Perancis.

Semua Muslim ingin syahid. Bukankah?

Seterusnya, operasi itu tidak mensasarkan orang awam. Ya, orang awam adalah dilindungi dalam undang-undang peperangan Islam. Tentera Islam dilarang membunuh kanak-kanak, wanita, orang tua dan ahli ibadat yang tinggal di tempat ibadat. Haram sama sekali. Mereka semua tidak 'berdosa'. Pengebom berani mati harus hanya mensasarkan tentera musuh sahaja dalam operasinya.

Maka, tidak dikira mati syahid bagi pengebom berani mati yang pandai-pandai meletupkan diri di premis-premis awam, kedai, hotel, sekolah, pusat pelancongan dan sebagainya. Yang menjadi mangsa hanya kanak-kanak sekolah, pelancong asing, mak cik-mak cik peniaga. Setiap Muslim perlu ingat bahawa Islam ada undang-undang yang sangat tegas dalam peperangan.

Sekarang, timbul satu persoalan, apakah tindakan HAMAS membedil peluru berpandunya ke perkampungan Isra-hell dikira sebagai mengancam dan membunuh orang awam? Mudahnya, tidak. Kerana, di Isra-hell, tiada istilah orang awam. Isra-hell merupakan tanah yang dijajah dan dirampas daripada Palestin melalui gerakan ketenteraan. HAMAS pula berusaha membebaskan tanah air mereka. Jadi, kawasan tersebut dikira sebagai medan peperangan. Dan tidak syak lagi bahawa, siapa-siapa sahaja yang masuk ke medan peperangan dikira berperang. Tak kisahlah sama ada perempuan, kanak-kanak atau orang tua. Oleh kerana tanah Palestin semua itu merupakan medan perang, maka tidak salah untuk HAMAS melancarkan roketnya membedil dan memusnahkan kampung-kampung Isra-hell. Jadi, kalau rakyat Isra-hell ingin menyelamatkan diri, mereka harus meninggalkan tanah Palestin.

Kemudian, pengebom berani mati dikira syahid apabila tindakan meletupkan diri itu merupakan cara terbaik melumpuhkan kekuatan musuh dan dilakukan dengan perancangan rapi dan teliti. Cara terbaik bermaksud, cara yang terbaik boleh diambil berdasarkan kemampuan mereka. Lagi satu, tindakan itu pada zahirnya berbaloi dan menguntungkan Islam dan memudaratkan musuh. Jadi, kalau sudah tidak ada cara lain; hendak berperang terbuka tiada kereta kebal, tiada M16, tiada semua jenis senjata; hendak berperang tanpa ada korban sudah tidak ada jalan, dan meletupkan diri itu merupakan pilihan terbaik, ayuh. Kalau dengan matinya seorang Muslim dapat membunuh satu konvoi musuh misalnya, syahid!

Oleh itu, tidak dikira syahid kalau meletupkan diri yang dilakukan secara semberono, yang jelas merugikan Islam, yang tidak membawa apa-apa hasil. Perlu juga dijelaskan, mungkin bila seseorang pejuang meletupkan diri, tidak ada korban dipihak musuh. Jadi, tengoklah, pelaksanaannya macam mana. Mungkin daripada strateginya, pengiraannya dan perancangannya, ia secara teorinya akan dapat mengorbankan dan menewaskan banyak musuh. Tetapi, bila praktikalnya, ia tidak menjadi. Itu, tidak mengapa, kerana, Muslim itu dikira berdasarkan amalannya, bukan hasilnya.

Bukankah begitu?

Seterusnya, mungkin boleh juga disebutkan, meletupkan diri itu mestilah niat kerana Allah, dan niat sebagai salah satu upaya (kaedah) jihad. Ya, sebab semua amalan akan kembali kepada pokok persoalan - apakah niatnya - kerana setiap amalan itu bergantung pada niatnya. Daripada sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara, daripada sesenang-senang perkara sehingga sebesar-besar perkara, dan daripada seringan-ringan perkara sehingga seberat-berat perkara. Semua amalan dikira berdasarkan niat. Syahidlah pejuang yang meletupkan dirinya kerana Allah, sebagai satu usaha jihad.

Maka, merugilah orang yang meletupkan dirinya kerana emosi, kerana semangat, kerana taat membuta tuli (kepada pemimpin), kerana bodoh melulu, kerana apa lagi...pendek kata, semua 'kerana-kerana' yang tidak kerana Allah, itu tidak dikira syahid.

Ada lagi syarat-syarat lain, perkara-perkara lain yang perlu diberi perhatian yang besar dalam masalah pengeboman berani mati ini. Untuk pemahaman yang lebih lanjut dan jelas, rujuklah ulama'-ulama' mu'tabar, yang memahami kaedah jihad pada zaman ini dan yang menekuni agamanya.

Oleh itu, sebagai kesimpulannya, aku sebagai seorang Muslim, ingin mengutuk semua siri pengeboman berani mati yang dilakukan di negara-negara aman dan disasarkan pada tempat-tempat awam. Aku mengutuk. Dan, merilah kita berdoa semoga pejuang kita di barisan depan terus tabah melawan musuh kita dan musuh Allah. Semoga mereka kuat dan diberi kemenangan. Ada baiknya kalau kita menyokong Presiden Iran, Mahmud Ahmadinejad, supaya negara haram Isra-hell dihapuskan daripada peta dunia. Bukan menghapuskan orang Yahudi, tetapi, melenyapkan negara Isra-hell dan mewujudkan sebuah Palestin yang bebas dan merdeka. Sebab, Palestin akan lebih aman dan makmur di bawah payung Islam; Palestin dan rakyatnya - Islam, Kristian dan Yahudi.

Sesungguhnya perang itu merupakan satu tipu daya. Untunglah orang yang berperang dengan taktik dan teknik.

Wallahu A'lam. Aku menulis secetek ilmuku. Ada salah, tegurlah dengan lembut.


nota: kepada pejuang-pejuang Islam, rasionallah dalam perjuangan.

Isra-hell dalam perbincangan ini merujuk kepada negara haram Israel.
(berita berkaitan: klik di sini)

No comments: