Nasihat sang ayah - Cinta

“Hens, jangan pernah memberi harapan kepada perempuan kalau kita tak sanggup,” nasihat En. Tahil kepada anaknya pada suatu hari.

“Jangan pernah kecewakan perempuan dan jangan cuba melukakan hatinya,” nasihatnya kepada anak kesayangannya itu, pada suatu hari yang lain pula.

“Hens, berapa ramai orang yang telah membunuh diri kerana cinta,” bukan sekali En. Tahil mengucapkan kata itu, bahkan diulangnya berkali-kali, setiap ada kesempatan, diulangnya dengan penuh kesungguhan, semoga ia lekat dalam hati Hens, anak sulungnya yang tengah membesar itu.

Hens biasanya hanya akan diam, dan mengiayakan di dalam hati. Jarang Hens bersuara bila percakapan bersangkut soal cinta, kasih dan sayang. Dia tahu, ayahnya itu sudah banyak menelan asam garam kehidupan dan dia tahu ayahnya terlalu arif tentang hati dan perasaannya. Hens juga tahu bahawa ayahnya hanya mahukan yang terbaik untuk kehidupannya di masa mendatang.

Hens rapat dengan ayahnya, walaupun selalu berkonfrontasi. Biasalah, anak lelaki yang tengah remaja, ada sahaja isunya, ada sahaja keras kepalanya, ada sahaja degilnya. Biarlah kalau ayahnya yang semakin dimamah usia tua itu selalu terasa, selalu makan hati. Biarlah. Biarlah kalau sesekali ayahnya menganggapnya anak derhaka. Tetapi, Hens selalu berasa bertuah dikurniakan seorang ayah seperti ayahnya, yang sedaya upaya mengajar tentang ulah dunia ini kepadanya. Bagi Hens, ayahnya selain merupakan seorang ayah, merupakan seorang sahabat, seorang penasihat, seorang penunjuk jalan dan seorang guru yang agung.

Dengan nasihat-nasihat itulah Hens mengorak hidup, walaupun tidak sedikit nasihat-nasihat itu dilangkah juga. Biasalah.

“Hens, berkawanlah dulu dengan perempuan, kenal dulu hati budinya, kenal keluarganya. Berkawan sampai kenal dengan mendalam. Jangan cepat memberi kasih, jangan cepat menghampar cinta. Berkawanlah dengan semua perempuan, kemudian pilihlah yang terbaik.”

“Isteri, kita nak pakai sampai mati. Jangan salah pilih, menyesal nanti. Kalau nak pakai sekejap-sekejap, tak mengapalah, macam pakai baju, tukar hari-hari.”

“Pilihlah isteri yang baik, nanti senang, kita tak payah ajar lagi,” ujar sang ayah, mengharap benar kebahagiaan untuk anaknya. Sang ayah faham benar, anaknya sudah layak diajak bicara soal isteri, soal hidup dan mati. Dan isi bicaranya adalah apa yang telah ditempuhnya lewat hidup yang berliku. Dia ada sejarahnya sendiri, dan setiap orang ada sejarah. Maka dia sangat berharap agar sejarah cinta kasih anaknya tidaklah terlalu pahit. Dia selalu mengharapkan anak sulungnya sentiasa berbahagia di dunia sementara ini, agar sempat pula mencari bekal untuk berbahagia di negeri kekal sana. Dan bukankah memiliki seorang isteri yang baik itu satu kebahagiaan?

“Ingat Hens, jangan pernah memberi harapan kepada orang kalau kita tidak sanggup,” ulangnya tanpa jemu.

“Cinta itu boleh membuat orang membunuh diri.”

Hens, si anak, diam. Entah mengerti, entah tidak. Entah melekat di hati, entah keluar telinga kiri.

No comments: