Dalam diri ada hati.

"Hmmmm...ni telur bungkus sekali ngan nasik ek?"
"Ya." Jawab yang gemuk -cashier-, sambil berleter pada yang kurus -tukang ambil order-. Yang kurus membelek-belek henset.
"Kalau tak nak nasik?"
"Sama juga la." Jawabnya lagi.
"Nape plak?"
"Ya la, saya bagi kurang lima puluh sen la."
"Hmmm...." Lima puluh sen je? Kalau beli nasik putih kan seringgit. Tolak seringgitlah.
Lama.
"Saya nak kuey tiaw tom yam lah."
Tak ada tindak balas.
"Saya nak order ni, makan, kuey tiaw tomyam." Si kurus terus menggodek-godek henset. Tak hirau.
Belek henset lagi. Gaduh-gaduh dalam bahasa Bangla.
Kerut dahi. Si gemuk marah si kurus kah? Suruh cepat ambil orderkah?
Si gemuk ambil henset dari tangan si kurus. Berleter dalam bahasa Bangla lagi. Gaduh-gaduh, perang mulut.
Tercegat. Terkebil.
"Saya nak kuey tiaw tomyam." Pasal apa tak tulis-tulis aku order ni, bisik hati. Nak niaga ke tak nak niaga.
Dan hatipun panaslah.
Paling belakang, angkat kaki. Gaduhlah engkau pasal henset tu sampai kiamat!
"Eii...mau apa....."
Terlambat. 

Kau jangan makan lagi kat cafe ni, hati memberitahu dirinya sendiri, ibarat raja menitahkan rakyat jelata. Ok.
Kakipun melangkah turun ke aras bawah.

***

Dan tiba-tiba -setelah beberapa lama- hati bertanya, -bertanya dirinya sendiri- kalau aku dah tak makan kat kafe tu, macam mana aku nak tengok lagi senyumannya?

Oh, rupanya dalam diri itu ada hati!!!

No comments: