Makan di kafe

Anda pernah tak pergi ke kafe untuk makan dalam keadaan belum mandi? Maksudnya, anda bangun pagi, (pagi tak pagi sangat la, dalam pukul 11 lebih), anda tak mandi sampai tengah hari, kemudian, anda lapar, anda turun ke kafe untuk makan. Pernah tak?

Saya tak tahu anda pernah atau tidak, tapi saya selalu. Bila naik motor nak ke kafe, rasa nak muntah bau mulut sendiri. Bila sampai di kafe, kena ramai orang pula. Terpaksa menjauh, kang tak pasal-pasal ada orang tak lalu makan. Segan juga sebenarnya. Tapi itulah.

Kemudian, kena pula ada kawan menegur. Tanya itu ini, macam-macam. Cakappun menjauh - menjarakkan diri - macam lari dari hantu sahaja. Tak boleh dekat-dekat, nanti bau, tak mandi lagi. Rambutpun macam kak limah dah. Nasib baik tak ada watak pak limah, atau ayah limah, kalau tak, gerenti saya yang dapat watak itu. Maklum sahaja, rambut ya Allah, kusut masai. Nasib baik ada Pak Jabit sahaja.

Kemudian, duduk di mejapun, di sudut, itupun bawah kipas juga. Tak boleh, nanti panas, gatal ketiak. Maklum, belum mandi. Kemudian, eh, tiba-tiba ada kawan yang tadi bertanya, "sorang sahajakah?" datang duduk sekali. Mengadap depan-depan pula tu. Aisey, nasib baik bau mulut sudah ditelan bau tomyam. Cakap-cakap pun coverlah juga.

Ada pula kawan lain datang, main cuit-cuit pipi segala. Berani sentuh saya tak mandi. Bila saya cakap macam tu, dia cium tangan dia. Hahahaha...

Bala~ bala~....

1 comment:

Anonymous said...

sabooo je la.....